گوگل تگ منيجر (GTM) چيست؟
گوگل تگ منيجر يا اين كه به اختصار GTM (Google Tag Manager) سئو در مشهد ابزاري براي محاسبه عكسالعملهاي يوزرها نسبت به لينك و پيوندهاي داخلي ميباشد، صفحه هاي فرود، پستها، تصاوير و ... ميباشد. با اين ابزار مي توانيم برخورد مشتريان را نسبت به شيوههاي گوناگون بازاريابي، رنگها، تصاوير متفاوت و نگارشهاي متنوع متوجه شويم و مبتني بر آن هر توشه كمپيني چيرهخيس از گذشته منش بيندازيم.
اما وظيفه گوگل تگ منيجر عدهآوري دادهها از وبسايت ميباشد؛ ولي براي عرضه آن ها به ما نياز به يك ابزار تجزيه و چك داده مثل گوگل آناليتيكس نياز دارااست. با ما ياور باشيد تا بيشتر با اين ابزار فوقالعاده گران بها و طرز كاربرد آن آشنا گرديد.
گوگل تگ منيجر (Google Tag Manager) چه است؟
براي اينكه بتوانيم در ديجيتال ماركتينگ غالب كار كنيم نياز به دادههاي كاركشته و جامعي داريم. اين دادهها دربرگيرنده اطلاعاتي از اخلاق و رفتار مشتريان و يوزرها و عكسالعملشان نسبت به كاراييهاي ما در دنياي آنلاين مي شود. هر نوع اينترنتسايتي كه داشته باشيد، خواه يك اينترنتوب سايت وسيع تجارت الكترونيك، يك اينترنتوب سايت فردي يا اين كه يك كسب و فعاليت كوچك، فهم و شعور اينكه عموم چهگونه با وب سايت شما رابطه برقرار مينمايند بسيار ضروري ميباشد.
بعضا ابزارها به همين مراد (فهم رفتارهاي يوزرها در وب سايت) ساختوساز گرديدهاند كه يكياز مشهورترين آنان گوگل آناليتيكس ميباشد. ولي در صورتيكه به تنهايي مصرف شود محدوديتهاي مرتبط با خويش را دارااست. البته تگ كردن مطالب تارنما و به كارگيري از گوگل تگ منيجر به هم پا گوگل آناليتيكس مي تواند داده ها بيشتري در باب اخلاق مشتريان تارنما در اختيارتان بگذارد.
فعلا كه با كاربرد گوگل تگ منيجر آشنا شديد، بد وجود ندارد با معنا تگ نيز آشنا گرديد. تگها در واقع كدهايي ميباشند كه براي عدهآوري داده ها و ارسال آن به افراد ثالث به يك وبسايت اضافه مي گردند. در گوگل تگ منيجر، اين فرد ثالث به عبارتي گوگل آناليتيكس ميباشد.
گوگل تگ منيجر داده ها دربردارنده خلق و خوي يوزرها در تارنما را به گوگل آناليتيكس ميفرستد. گوگل آناليتيكس يك ابزار تجزيه و نظارت وبسايت ميباشد و قادر است مديريت تارنما را در جريان حاصل قرار دهد.
مي توانيد از تگها براي هدف ها مختلفي به كار گيري فرمائيد. مثلا:
تحليل اينكه استفاده كننده تا چه مقدار شيت اينترنتوبسايت را به سمت ذيل رديابي مينمايد
ذيل لحاظ قرار دادن ارسال فرمها
انجام و هدايت نظرسنجيها
ساختوساز هيت مپها
بازاريابي دوباره
رديابي طرز ورود اشخاص به وب سايت.
دانلود كردن فولدرها
تعداد كليك بر روي لينك و پيوندهاي خاص
مورد ها حذف گرديده از سبد خريد
و موردها شبيه
مزاياي گوگل تگ منيجر GTM
گوگل تگ منيجر بخش اعظمي از امور را براي ما بي آلايش نموده است؛ در شرايطيكه ميخواستيم براي هر مراد و هدفي كه داريم يك تگ مخصوص تعريفوتمجيد كنيم، علاوه بر اينكه هر تگ نياز به تايپ كردن يك كد غيروابسته داشت، رديابي و تحليل آن نيز بسيار مقطعبر و سخت ميشد. ولي گوگل تگ منيجر ابزاري ميباشد كه همگي اينها را به طور اتومات انجام ميدهد. با وجود GTM امور بسيار بي آلايشخيس و سريعخيس پيش مي روند. بدين ترتيب شايد بتوان بيان كرد وسيعترين مزيت اين ابزار به كارگيري سهل و آسان از آن سواي بسطدهنده ميباشد.
شايد با خويش تصور كنيد زيرا اسم گوگل بر روي اين ابزار نهاده گرديده، صرفا با محصول ها گوگل مثل گوگل آناليتيكس سازگار ميباشد؛ ولي در واقع يكي از ديگر از مزاياي گوگل تگ منيجر همين ميباشد كه مي تواند با اكثري از نرمافزارهاي ديگري كه از تگ به كارگيري مينمايند نيز هماهنگ خواهد شد.
معايب و نقاط ضعف گوگل تگ منيجر
با وجود آنكه گوگل تگ منيجر يكي شايسته ترين ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ ميباشد البته اين ابزار نيز مانند هر ابزار ديگري نقاط ضعفي هم دارااست مثلا گروه پشتيباني مشخصي ندارد. با وجود آنكه پوشه راهنماي اين ابزار در دسترس ميباشد البته در شرايطي كه بعداز به كارگيري به مشكلي برخورديد، مشخص و معلوم وجود ندارد كه چگونه مي بايست آن را برطرف نماييد.
به علاوه، اگرچه GTM نياز به نرمافزارنويسي را معدود مينمايد؛ ولي آن را تماما از در بين نميپيروزي. حتي با وجود گوگل تگ منيجر يك اپليكيشننويس بايستي باشد تا به هر كاغذ وب سايت كد پياله بيفزايد.
از طرف ديگر GTM براي به كار گيري از تگهاي سفارشي مسلماً امداد يك شخص آشنا به كدنويسي نياز ميباشد. هر يكسري تگهاي معمولياي هم درين ابزار وجود دارا هستند كه قابل به كار گيري به وسيله مجموع اشخاص با هر سطحي از علم ميباشند؛ البته تگهاي سفارشي ساختار پيچيدهتري داراهستند.
برچسب: سئو در مشهد،
ادامه مطلب