يادگرفتن بدون پول بهينه سازي – ۲۰۲۰
يادگرفتن بهينه سازي، موضوعي پربازديد در بين ديجيتال ماركتر ها و علاقمندان به حوزه سئو در مشهد است. شركتهاي و اساتيد متعددي زمان هاي آموزشي seo را با مخارج هنگفت برگزار مي نمايند كه با تحليل آن ها متوجه شديم، در بيشتر موردها (اين مقاله در موردها اندكي درستگو وجود ندارد) چيزي بيرون از مطالب اين نوشته ي علمي را عرضه نميكنند. لكن بر آن شديم تا مطالبي را با ترتيب مطلوب جمع آوري كرده و در دست علاقمندان اين حوزه در اختيار بگذاريم. اميدواريم قبل از كمپاني در كلاس هاي آموزشي بهينه سازي، اين نوشتهعلمي را تا پايان مطالعه نمائيد و بعد از آن، در صورتيكه نيازي شم كرديد در كلاس هاي تخصصي اين هفت قدم كمپاني فرمائيد.
همينطور: براي فراگيري بهتر هريك از اين گامها ميتوانيد با جستجوي بيشتر، مقالهها و كليپ هاي آموزشي متعددي را به بدونپول در وب پيدا نمائيد.
نوشتهي علمي پيش رو به نحوه content curation و گردآوري مطالب كاربردي و بي نقص و چينش آن مطالب طبق ساختار آموزشي سرفصل هاي بهينه سازي فراهم شدهاست.
هر قسمت و هر قدم بعداز كاوش و تعيين شايسته ترين و كاربردي ترين مقاله ها از سايتهاي داراي اعتبار فارسي، تعيين و جمع آوري شدهاست.
در آخر اين نوشتهعلمي پيوند منبع همه مطالب مندرج در نوشتهيعلمي جهت محافظت مالكيت معنوي قرار داده شدهاست.
seo چه چيزي است؟
بهينه سازي برگرفته از عبارت Search Engine Optimization ميباشد كه كلمه ها معادلي زيرا سئو يا اين كه seo موتور كاوش دارااست كه كليه آنان به يك معنا ميباشند و مي قدرت آن را بصورت تحت تمجيد نمود:
بهينه سازي (باصرفهسازي موتور كاوش) به معناي فريب و يا اين كه ويرايش موتورهاي كاوش با نحوههاي غير اخلاقي وجود ندارد. آنها براي ياري كردن به بهبود رويت و رابطه وبسايتها در حاصل جستجوي طبيعي با مقصود وصال به سكوبندي بالا، ساخت گرديدهاند.
بهينه سازي را مياقتدار تيماي از طريقها براي تغيير تحول استراتژيك وبسايتها دانست. اين پروسه به ذكر مهمترين عامل ها داراي ربط برگه و ارتقاء اهميت آن در شيت نتيجه ها كاوش، مي پردازد.
بهينه سازي روند بي آلايشاي وجود ندارد كه به راحتي پيادهسازي خواهد شد چون مستلزم علم زياد، دانش پيش مورداي و حوصله ميباشد. موتورهاي كاوش با تغيير تحول مداوم الگوريتمهاي درجهبندي خويش غير قابل پيشبيني مي باشند؛ بدين ترتيب وظيفه مهندسين seo بروز نگه داشتن داده ها خويش دراين مورد ميباشد.
seo تارنما يا اين كه seo وبسايت يكي عمل هايي ميباشد كه به وسيله سئوكار انجام ميشود.
الگوريتم درجهبندي گوگل دارنده بيشتراز ۲۰۰ واحد سنجش جهت سكوبندي يك وبسايت ميباشد. از اين رو مهندسين بهينه سازي ميبايست مهم ترين اين ميزانها را جهت پيادهسازي پيروز seo بدانند.
تاريخچه seo
ياهو اينترنت در سال ۱۹۹۵ اولين اصول seo را فعالسازي كرد.
گوگل در ۱۹۸۸ فعالسازي شد، كه به تبع آن اصول نو seo را انتخاب نمود.
موتور جستجوي ياهو در سال ۲۰۰۰ الگوريتم آلتاويستا را رها كرده و به مكان آن از الگوريتم گوگل تبعيت نمود.
در سال ۲۰۰۱ جايگاه صفحه ها وبسايتها از روش منوي ابزار نشان داده شد.
در سال ۲۰۰۵ يك الگوريتم نو به اسم تگ NoFollow معرفي شد.
در سال ۲۰۰۹ گوگل پارامتر كافئين را معرفي نمود كه نقش اساسي را در seo (سئو) ايفا مينمايد.
در سال ۲۰۱۱ پارامتر پاندا ساخت شويد كه يك قدم مهم در تاريخ بهينه سازي (بهينه سازي) به حساب ميآيد.
در آپريل ۲۰۱۲ الگوريتم پنگوئن نيز به گروه اصول بهينه سازي اضافه شد.
در سپتامبر ۲۰۱۲ اي ام دي ( انطباق ظريف با دامنه) ساخت و ساز شويد.
و عاقبت در اكتبر ۲۰۱۲، ۶۵ بسته اجرايي به پارامترهاي seo اضافه شد.
توسعه و گسترش seo با ورود گوگل
گوگل تحت عنوان يكي موتور جستجوهاي داراي اعتبار و شناخته گرديده براي همگي يوزرها اينترنتي به شمار مي رود. اين موتور كاوش در سال ۱۹۹۸ تأسيس شد و بخاطر پباده سازي بي آلايش يوزرها متعددي را مجذوب خويش نمود. به همين استدلال همت هاي اين مجموعه براي سئوسازي بسيار اصلي ميباشد.
گوگل در اولِ عمل خويش فاكتورهايي همانند تعداد لغات كليدي، تيتربنديها، تگها، لينك و پيوندها و ساختارسايت را براي seo در لحاظ گرفت.
اكنون به انگيزه سوء استعمال بخش اعظمي از طراحان وبسايتها، گوگل از فاكتورها و پارامترهايي كه براي جايگاه بندي صفحه ها به كارگيري مينمايد، پرده بر نمي دارااست.
درحالتي كه چه بسيار از طراحان تارنماها براساس تجارب فردي خويش برخي از اين پارامترها را ذكر مينمايند، البته مجموع فاكتورها و الگوريتمهاي رقم خورده موتورهاي كاوش و بالاخص گوگل را در بر نمي گيرد.
با ورود اين موتور كاوش تغييرات متعددي در عرصه seo شكل گرفت چنانكه در سال ۲۰۰۴، طيف وسيعي از پارامترهاي نامشخصي را در اصول سكو بندي خويش براي كاهش تأثير از لينك و پيوندهاي بازنويسي گرديده، انتخاب كرد. در سال ۲۰۰۵، گوگل استارت به فردي سازي نتيجه ها كاوش براي هر استفاده كننده نمود.
فعلا نيز تعداد الگوريتمها و پارامترهاي رقم خورده از سوي موتورهاي كاوش بطور بدون نقص ذكر نشدهاند بطوري كه در سال ۲۰۰۷ ميلادي، خبر نامه نيويورك تايمز اعلام كرد كه موتورهاي كاوش براي درجهبندي وبسايتها، بيش تر از ۲۰۰ فاكتور متعدد را به فعاليت ميبرد.
حالا نيز بهينه سازي در هم اكنون كامل شدن بوده و موتورهاي كاوش همچنان در همت براي اضافه نمودن پارامترها و الگوريتمهاي تازه مي باشند.
فرآيند اساسي سئوي وبسايت چه است
تكنيكال seo
تحقيق واژه كليدي (Keyword Research)
تگهاي تيتر را باصرفهسازي نماييد
تيترهاي متاي (Meta Titles) داراي ارتباط توليد نمائيد
چك رقبا
باصرفهسازي سئوي داخلي (On-Page بهينه سازي)
باصرفهسازي offpage seo (Off-Page Optimization)
سوشيال سيگنال
قدم نخستين: تكنيكال seo
بهينه سازي تكنيكال به با صرفهسازي اينترنتوبسايت از حيث فني اشاره دارااست. برخلاف سئوي خارجي يا اين كه بهينه سازي داخلي، بيشتر كارهايي كه در seo تكنيكال مي كنيم مربوط به موتور كاوش، مسائل فني اينترنتتارنما، رباتها، كدهاي نرم افزار نويسي و… ميباشند.
مقصود مهم اجراي seo تكنيكال در سايت، فراهم كردن سايتي ميباشد كه در مرحله اوليه براي رباتهاي موتور كاوش به راحتي قابل شعور و ارزيابي باشد و در مرحله دوم سايتي كه ساختار صحيحي داشته و مخاطب از بودن در آن و فعاليت كردن با قسمتهاي مختلفش، لذت غالب شود!
۱. سرعت تارنما
شايد براي شما هم جذاب باشد بدانيد كه گوگل زماني قرار ميباشد يك برگه از اينترنت سايتتان را به نتيجه ها نخستين بياورد، تحت عنوان يك فاكتور اصلي سرعت آن را نسبت با گاز صفحه هاي رقبا محاسبه مينمايد. اين يعني ممكن ميباشد سرعت بار گذاري ذيل سايت شما؛ سبب گردد محتواي ديدني و مفيدتان در مقابل مشاهده كرد يوزرها قرار نگرفته و به قسم خودمان «به پول تبديل نشود!»
البته چرا سرعت؟ خب راستش گوگل به يوزرها اهميت متعددي مي دهد و پيرو هم يوزرها از درانتظار ماندن پاي صفحه ها تلفن همراه يا اين كه رايانه براي گشوده شدن كاغذ تارنما شما خوششان نميآيد. يادم است در قبلي ما اهل ايرانها حتي حاضر بوديم براي قرائت يك نوشته ي علمي ۳۰۰ واژه و كلمهاي در سايتي مثل ترفندستان، يكسري دقيقه به برگه سپيد رايانه در كافي نت نگاه كنيم و در انتظار بمانيم؛ البته امروز حتي ۱۰ ثانيه در انتظار ماندن آزارمان ميدهد.
در صورتيكه بخواهم يه خرده با آمار و اعداد حرف كنم؛ بايستي مقطع گشوده شدن هر كاغذ از تارنما شما چيزي ميان ۲ تا ۷ ثانيه باشد. به اين ترتيب تحت عنوان گام نخستين از بهينه سازي تكنيكال بايستي آغاز فرماييد به باصرفه كردن سرعت اينترنت سايتتان. چطور؟ يا اين كه با امداد فراگيريهاي سطح اينترنت يا اين كه يك نرمافزار نويس رشتهاي و خبره.
۲. ساختار با صرفه گرديده براي رباتها
گوگل و ساير موتورهاي كاوشگر براي مشاهده صفحه ها اينترنتتارنما شما، از تعدادي ربات امداد مي گيرند كه به نامهايي مثل كراولر (crawler) يا اين كه خزنده، عنكبوت و… شناخته مي گردند. نكته حائض اهميت اينجاست كهاين خزندهها خيلي بضاعت و توان بالايي در آناليز صفحه ها اينترنتوب سايت ندارند. يعني اينطور وجود ندارد كه امروز يك نوشته ي علمي بنويسيد، آن را به آرزو پروردگار ول نماييد و چشم به راه باشيد كه خزندهها كاغذتان را پيدا نمايند.
۳. پوشه robot.txt
تا جايي كه اينجانب مي دانم رباتها موجودات گويش نفهمي مي باشند و به راحتي نميشود حاليشان كرد كه ربات عزيز اين برگه را ايندكس مكن!
البته خب با بعضا لهجههاي نرم افزار نويسي ميشود با آن ها سخن كرد. فولدر متني robot.txt كه در هاست اينترنتتارنما شما لود ميگردد، دربردارنده چند امر اپليكيشن نويسي ميباشد كه با رباتهاي موتور كاوش رابطه برقرار مينمايد. ولي چرا؟
اصولا اين فولدر به شما ياري مينمايد نسبت به اخلاق و رفتار خزندهها دربارهي اينترنتسايتتان، پاره اي در اختيار گرفتن داشته باشيد. به عنوان مثالً ميتوانيد به ياري پوشه robot از آنان درخواست فرمائيد كه صفحاتي مثل برگه پرداخت و… سايتتان را ايندكس نكنند.
۴. صفحه ها ۴۰۴ و لينك و پيوندهاي شكسته
درصورتي كه همين هم اكنون در گير يك خوددرگيري مزمن بشوم و تصميم بگيرم نوشتهعلمي فراگيري seo تكنيكال كه در هم اكنون خواندنش ميباشيد را حذف كنم؛ هنگامي كه بخواهيد توشه ديگر به آن وارد گرديد، با يك كاغذ ۴۰۴ روبرو خواهيد شد. اصولا صفحه ها ۴۰۴ صفحاتي ميباشند كه محتواي آن تماما حذف گرديده ميباشد.
درپي هر لينكي كه از اينترنتتارنما شما به صفحه ها ۴۰۴ وب سايت خودتان (يا اين كه ديگر افراد) داده خواهد شد؛ يك پيوند شكسته ميباشد. خب؟ اصولا همگي اين پيشگفتارچينيها براي اين بود كه بيانكنم رباتهاي گوگل از اين صفحه هاي ۴۰۴ متنفرند و وجودشان در وبسايت شما منجر كاهش توان بهينه سازي تكنيكالتان مي شود.
راهكار چه ميباشد؟ راهكار استعمال از ريدايركت ۳۰۱ ميباشد. به امداد اين ريدايركت شما ميتوانيد رباتها و كاربراني كه وارد اين صفحه هاي حذف گرديده ميگردند را به صفحه ها داراي ارتباط (اكثر وقت ها ورقه مهم تارنما) هدايت نمائيد.
۵. خودداري از وجود صفحه ها تكراري (duplicate content)
ايراد محتواهاي تكراري اكثر زمان ها مشكلي ميباشد كه دكانهاي اينترنتي با آن روبرو مي شوند. از جملهً فروشگاهي كه در محصولاتش، ۵ گوشي LG سبك k8 دارااست و صرفا تفاوت آن ها در رنگشان ميباشد. اصولا همگي اين ۵ ورقه يك محتوا و توضيحات جنس يكسان و جزئيات شبيه دارا هستند.
گوگل در مقابل محتواهاي تكراري باطن وبسايت شما ساكت نميشيند و ترجيح مي دهد اعتبار سئوتان را كم كند.
البته خب چاره اين نقص چه است؟ چطور يك مغازه ميتواند توليدها شبيه را هم در اينترنت سايتش داشته باشد؟
خط مش حلي كه خويش گوگل براي اين ايراد انتخاب كرده، استعمال از تگ كنونيكال ميباشد. با ياري اين تگ شما ميتوانيد به گوگل بفهمانيد كه از در ميان صفحه ها تكراري در سايتتان، كدام يكي از ورژن مهم ميباشد و كدام را در حاصل ايندكس نكند.
۶. امنيت وب سايت!
گوگل نسبت به امنيت وبسايتهاي سطح اينترنت به شدت حساس ميباشد. يعني كافي ميباشد رباتهاي اين موتور كاوش متوجه شوند يك جوجه هكر به وب سايت شما نفوذ كرده تا آبرو و حيثيتتان را ببرند! اساسا در شرايطي كه اينترنتوبسايت شما هك خواهد شد و گوگل آن را بفهمد، مي بايست در مقطع بازه كوتاهي در انتظار كاهش جايگاههاي آن باشيد.
۷. تارنما مپ
تارنمامپ وبسايت هم مثل فولدر روبوت، يك فولدر متني با فرمت xml ميباشد؛ البته كاركرد آن ها با هم فرق دارااست. اساسا تارنمامپ فايلي ميباشد كه پيوند همگي صفحه ها وبسايتتان داخل آن قرار مي گيرد؛ از صفحه ها مقاله ها گرفته تا ورقهها و… . ولي چرا؟
زيرا رباتهاي موتور كاوش به طور اتومات مدام تارنمامپ وب سايت شمارا تحليل مينمايند. آن ها با محاسبه لينك و پيوندهاي داخل اين شيت، ريلكسخيس ميتوانند صفحه هاي را پيدا كرده و آنها را چك نمايند. به اين ترتيب با طراحي وب سايت مپ فرآيند خزش رباتها روي سايتتان را شلخيس ميكنيد.
۸. استراكچر ديتاها
به صورت معمولي، گوگل به امداد تعدادي الگوريتم و فاكتورهاي از پيش گزينشگرديده تشخيص مي دهد كه محتواي اينترنتتارنما شما چقدر كيفيت عالي ميباشد. براي مثالً با محاسبه چگالي كلمه و واژه كليدي، وجود لغات داراي ربط، تصاوير و… در متن محتوا مي فهمد كه ورقه شما چقدر براي بودن در نتيجه ها نخستين لياقت دارااست؛ البته به صورت كلي بضاعت تشخيص محتواي خويش كاغذ را ندارد.
درپي يكسري كدهاي اپنويسي كه به آنان استراكچر ديتا مي گويند؛ ميتوانند در آشنايي خويش محتواي كاغذ هم به گوگل ياري نمايند. درصورتيكه شما از كدهاي استراكچر ديتا در اپليكيشننويسي اينترنتسايتتان امداد بگيريد، گوگل محتوايتان را بهتر فهم و شعور كرده و در عوض زحمتي كه ميكشيد؛ علاوه بر بر ارتقاء اعتبارتان، شيوه اكران سايتتان در حاصل را هم تغيير تحول ميدهد.
۹. نشاني ورقهها را ساختارمند فرمائيد
يكي از ديگر از فاكتورهاي seo تكنيكال، مورد URLهاست. در واقع گوگل به زيبايي و كوتاه بودن نشاني صفحه ها وب سايت شما هم اهميت ميدهد. ولي خير آنقدر زياد اما در هر اكنون اين موضوعي ميباشد كه مي توانيد با رعايت آن، سايتتان را نسبت به گذشته باصرفهخيس فرمائيد. براي توليد URL صفحه ها بدين موردها اعتنا داشته باشيد:
در URL از حروف بيمعنا به كار گيري نكنيد
از كلمه و واژه كليدي به فارسي يا اين كه انگليسي در URL استعمال فرماييد
ترجيحا نشاني صفحاتتان كوتاه باشد
۱۰. لينك و پيوندهاي بردكرامب (Breadcrumbs)
لينك و پيوندهاي بردكرامب به عبارتي پيوندها يا اين كه مسيري مي باشند كه در صدر يا اين كه تحت صفحه هاي تارنما، به استفاده كننده اكران مي دهند دقيقاً حال حاضر در كدام نقطه وب سايت قرار گرفته. تحت عنوان مثال به تصوير ذيل نگاه نماييد تا بهتر متوجه منظورم بشويد:
برچسب:
سئو در مشهد،
ادامه مطلب
بازدید: